Lucian Vornicu: “După patru ani petrecuţi în SUA, am decis să mă întorc şi nu regret o clipă decizia luată”

22Sep - by omgnews - 0 - In Stiri

Cu peste 340.000 de angajaţi şi un profit net de 2,3 miliarde de dolari la nivelul anului 2016, gigantul Amazon este cea mai mare companie de comerţ electronic din lume. În 2005, Amazon deschidea la Iaşi al doilea centrul de dezvoltare din Europa, director fiind ales Lucian Vornicu, proaspăt întors din Statele Unite ale Americii. „După patru ani petrecuţi în SUA, am decis să mă întorc şi nu regret o clipă decizia luată”, spune Lucian Vornicu, cel care a preluat un centru cu doar 15 oameni, iar acum conduce o echipă de 900 de angajaţi.

 

  • În 2005, anul în care Amazon şi-a deschis centrul de la Iaşi, v-aţi alăturat acestei companii. La acel moment, conduceaţi un grup compus din numai 15 angajaţi. În octombrie 2016, aţi anunţat intenţia companiei de a angaja nu mai puţin de 400 de oameni pentru noul Centru de Dezvoltare şi Tehnologie din Iaşi. Cărui fapt se datorează această evoluţie pozitivă şi spectaculoasă a numărului de angajaţi?

Centrul din Iaşi, la înfiinţarea lui, a fost al doilea centru de dezvoltare Amazon din Europa. Pentru că eram la început, ne-am dorit o creştere robustă, organică şi nu o explozie care ar fi fost greu de controlat. În momentul în care Amazon şi-a confirmat investiţia din Iaşi prin prisma rezultatelor obţinute de echipa de aici, s-a decis dezvoltarea accelerată a centrului din România. Cumva acest lucru s-a suprapus şi peste un moment de creştere puternică a companiei la nivel global, aşa că azi am ajuns să avem aproape 900 de angajaţi în Iaşi.

  • Care este rolul jucat de Amazon pe piaţa IT din Iaşi? Cărui segment de clienţi vă adresaţi şi cum vedeţi evoluţia viitoare a afacerilor pe care le manageriaţi la Iaşi?

Chiar dacă am pornit ca centru de tehnologie, azi în Iaşi nu doar dezvoltăm software, ci avem echipe angrenate în multe alte linii de business ale companiei. O parte dintre cele mai critice procese interne ale companiei sunt administrate de aici şi au impact asupra a sute de milioane de clienţi Amazon din întreaga lume. Îmi doresc să diversificâm cât mai mult prezenţa noastră de aici şi să continuăm să adăugăm roluri noi în Iaşi.

Organizaţiile din Iaşi sunt în principal aliniate organizaţiei Retail din Amazon. Cu alte cuvinte, munca noastră stă în spatele serviciilor pe care Amazon le oferă celor peste 300 de milioane de clienţi Amazon din întreaga lume. Pe lângă aceste echipe, tot în Iaşi avem şi câteva echipe ce dezvoltă soluţii din platforma de cloud computing (AWS – Amazon Web Services), soluţii ce sunt folosite de companii de tehnologie din toată lumea, inclusiv de alte firme de tehnologie cu sediul în Iaşi.

 

  • Înainte de a veni la Amazon, aţi fondat firma Ecstend Software. Dar, mai devreme, aţi lucrat câţiva ani ca inginer de software în Statele Unite ale Americii. Ce v-a făcut să reveniţi la Iaşi? Începutul anilor 2000 nu era o perioadă foarte bună pentru România, mai ales pentru economia ieşeană.

De la plecarea în SUA mi-am propus să revin cu o posibilă afacere. Doar că, dacă estimarea mea era ca acest lucru s-ar fi întâmplat după mulţi ani, norocul m-a ajutat să mă întorc mult mai repede. A fost cumva un risc, având în vedere orizontul neclar pe care îl avea România atunci, dar pe de altă parte oportunitatea era deosebită. În plus, exista o satisfacţie greu de egalat cu cea în care poţi să-ţi foloseşti acasă experienţa dobândită afară. Aşa că, după patru ani petrecuţi în SUA, am decis să mă întorc şi nu regret o clipă decizia luată. Aş sfătui orice tânăr să facă acelaşi lucru, pentru a acumula experienţă în afară şi a o putea mai apoi folosi aici, acasă.

 

  • Se vorbeşte foarte mult despre dezvoltarea fabuloasă a industriei IT la Iaşi din ultimii ani, iar prognozele sunt foarte optimiste pentru următoarea perioadă, unii experţi estimând că numărul de angajaţi se va tripla până în 2030. Lucrurile sună bine din punct de vedere al ocupării forţei de muncă, dar nu există riscul ca, la un moment dat, această industrie să cadă, precum cea textilă care, la fel, cunoscuse în România o dezvoltare rapidă în urmă cu 10 – 15 ani?

Există un asemenea risc în cazul în care vedem industria IT doar prin prisma preţului redus al forţei de muncă. În IT însă, poate mai mult decât în alte industrii, diferenţa e făcută mult de creativitate şi mai puţin de volum. Dacă România reuşeşte să devină un teren fertil pentru start-ups, atunci discutăm despre o cu totul altă dezvoltare pe termen lung. Personal, mă declar optimist în acest sens şi cred că următoarea generaţie, având în mâini viitorul industrial al României, ne va putea oferi suprize foarte plăcute.

 

  • Pentru mulţi ieşeni obişnuiţi, domeniul IT pare unul exotic. IT-iştii sunt văzuţi ca o generaţie de tineri bine plătiţi, formând o elită profesională care se ocupă de lucruri abstracte. Recent, am văzut un producător de bere ieşean care, fabricând un sortiment destul de scump, declara că mizează pe o clientelă formată din IT-işti, fapt ce a stârnit o oarecare nemulţumire în rândul consumatorilor cu venituri modeste. Formează IT-iştii o castă privilegiată într-un mediu social dominat de salarii modeste? Simţiţi uneori că branşa dumneavoastră este privită cu invidie şi reticenţă de marea masă a oamenilor obişnuiţi? Cum aţi explica unui profan rolul jucat de angajatul IT în economia Iaşului?

Nu cred că oamenii din IT sunt cu mult diferiţi de restul. Da, ca şi în alte ţări, ei tind să câştige peste media celorlalţi, pentru că e vorba de o industrie în continuă expansiune, unde competiţia duce şi la o creştere a compensaţiilor. Deci poate îşi permit să consume mai mult, din punctul ăsta de vedere. Din punctul meu de vedere însă, cel mai mare câştig al lor e legat de faptul că sunt în contact continuu cu echipe de oameni de pe tot globul. Când mare parte din timpul tău la birou îl petreci comunicând cu cineva din Londra, Seattle sau Beijing, începi să vezi lumea cu alţi ochi. Devii mai tolerant faţă de cei diferiţi de tine, devii mai curios şi doritor să înveţi lucruri noi şi devii mai nemulţumit de progresul celor de acasa, atunci când acesta nu e la acelaşi nivel cu al celor din alte părţi. Gândiţi-vă doar la numărul mare de exemple în care cei din IT se implică în a ajuta comunitatea locală („giving back to community”, cum zic americanii). Cred că ăsta e marele nostru noroc, iar cu riscul de a nu da dovadă de prea multă modestie, cred că efectul benefic al acestei clase a început să se facă simţit în bine în societatea noastră, şi din acest punct de vedere.

 

  • Sunteţi de 12 ani neîntrerupţi la conducerea reprezentanţei ieşene a unui brand de renume mondial, având deci o experienţă consistentă şi o bună cunoaştere a industriei IT din Iaşi. Care a fost cel mai important succes al dumneavoastră din această îndelungată experienţă managerială?

Îmi e greu să precizez unul singur. De altfel, prin prisma culturii companiei, considerăm că fiecare zi e „Day One”, adică în fiecare zi o iei de la capăt şi încerci să te autodepăşeşti. Judecand aşa, cred că fiecare zi aduce satisfacţii unice şi sper să am privilegiul de a mă bucura de sentimentul ăsta cât mai mult. Dar, privind în ansamblu, cred că bucuria mea cea mai mare e că am reuşit să ajut la dezvoltarea unei companii precum Amazon în oraşul în care m-am născut şi am crescut.

Un interviu de Gabriel Andronache

The post Lucian Vornicu: “După patru ani petrecuţi în SUA, am decis să mă întorc şi nu regret o clipă decizia luată” appeared first on Curierul de Iasi.

Curierul de Iasi